Uitgebreide gebruiksaanwijzingen staan in de gebruikershandleiding.
[. . . ] Bij deze typen vorken kan de speling tussen de naafas en de remblokken als gevolg van de werking van de vering veranderen, zodat de kans bestaat dat bij gebruik van de remmen de remblokken de spaken raken. Als het snelontgrendelmechanisme niet op de juiste wijze wordt gebruikt, bestaat de kans dat het wiel losraakt van de fiets, hetgeen ernstig letsel tot gevolg kan hebben. Alvorens in gebruik te nemen, de montage-instructies voor het snelontgrendelmechanisme goed lezen. [. . . ] (Voor voorzijde) Aan de voorzijde wordt aan de linker en de rechterzijde gebruik gemaakt van een radiaalmontage. (Voor achterzijde) Aan de achterzijde wordt een tangentiële montage gebruikt voor zowel de linker als de rechterzijde.
Dit wiel kan gebruikt worden met 8-versnellingen, 9-versnellingen en 10-versnellingen tandwielsets. (Als een 10-versnellingen tandwielset gebruikt wordt voor een andere fiets dan een juniorenfiets, de bijgeleverde 1-mm afstandsring gebruiken. ) Zie de Product Technische Informatie voor bijzonderheden over de combinatie met andere onderdelen zoals kettingen en cassettetandwielen.
Specificaties
Serie Modelnummer Maat Velgmaat Velgbreedte Velghoogte Voor voorzijde Voor achterzijde DURA-ACE WH-7900-C35-CL 8 / 9 / 10 700C (622 ×15C) 20, 8 mm 35 mm 35 mm
Voor voorzijde 1000 - 1400 N (100 - 140 kgf)
Cassettetandwiel
Tandwielen die gemarkeerd zijn met Model Nr. 11T - 21T 11T - 23T 11T - 25T 11T - 27T 11T - 28T 12T - 23T 12T - 25T 12T - 27T 11T, 11T, 11T, 11T, 11T, 12T, 12T, 12T, 12T, 12T, 12T, 12T, 12T, 13T, 13T, 13T, 13T, 13T, 13T, 13T, 13T, 14T, 14T, 14T, 14T, 14T, 14T, 14T, 14T, 15T, 15T, 15T, zijn bevestigd. CS-7900 15T, 16T, 15T, 16T, 15T, 17T, 15T, 17T, 15T, 17T, 16T, 17T, 16T, 17T, 16T, 17T, 17T, 17T, 19T, 19T, 19T, 18T, 19T, 19T, 18T, 19T, 21T, 21T, 21T, 19T, 21T, 21T, 19T, 21T, 23T, 24T, 24T, 21T, 23T, 24T, 21T 23T 25T 27T 28T 23T 25T 27T
Waarde van spaakspanning Voor achterzijde Rechterzijde (tandwiel) Linkerzijde 1200 - 1500 N 600 - 900 N (120 - 150 kgf) (60 - 90 kgf)
* Deze waarden dienen uitsluitend als richtlijn.
Montage van de HG tandwielen
Alle tandwielen dienen met de zijde welke voorzien is van het groepmerkteken naar buiten gericht te worden en zodanig gemonteerd te worden dat de brede gedeelten van de uitsteeksels van elk tandwiel en gedeelte A van het freewheelhuis (waar de groef het breedste is) met elkaar uitgelijnd zijn.
A
Brede gedeelte
ac-14T
Tandwielvertanding
11T - 21T, 11T - 23T
LET OP
De banden dienen alvorens te gaan fietsen op de spanning gebracht te worden die op de banden staat aangegeven. Gebruik velgband die tegen grote druk bestand is, anders bestaat de kans dat de banden plotseling lek raken en los komen, hetgeen ernstig letsel tot gevolg kan hebben.
Gebruik voor de montage van de HG tandwielen het speciaal gereedschap (TL-LR15) om de borgring vast te zetten. Aantrekkoppel: 30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm} Gebruik bij het vervangen van de HG tandwielen het speciaal gereedschap (TL-LR15) en TL-SR21 om de borgring te verwijderen.
Vervangen van de spaken
Monteer de spaken door deze door de naaf te haken zoals getoond in de illustratie. Steek aan de voorzijde de koppen van de spaken stevig in de gleuven in de naafeenheid, anders bestaat de kans op beschadiging.
*1 Binnenste ring
Afstandsring
Tandwielafstandsringen
Borgring
LET OP
De Shimano R55HC (hoge prestatie) remblokken bevatten slijtage veroorzakende bestanddelen en zijn speciaal geconstrueerd voor een verbeterde werking onder natte omstandigheden. Gebruik ervan echter heeft snellere slijtage van de velgen tot gevolg. Shimano accepteert geen aanspraak op verhoogde slijtage van de velgen welke mogelijk het gevolg is van het gebruik van R55HC remblokken. Het gebruik van originele Shimano spaken en nippels wordt ten zeerste aanbevolen. Als andere dan Shimano onderdelen worden gebruikt, bestaat de kans dat de plaats waar de spaken in de naafeenheid steken beschadigd wordt. Controleer voor gebruik of er geen stukjes metaal of andere verontreinigingen op de remblokken zijn achtergebleven. Indien aanwezig kunnen deze bij gebruik van de remmen beschadiging van de velg veroorzaken. De nippels hebben grote diameters en zijn gemakkelijk te draaien om het verhogen van de spaakspanning te vereenvoudigen. Let er echter op bij het afstellen van de spaakspanningen de nippels niet te vast aan te draaien. Als de nippels te vast worden aangedraaid, bestaat de kans dat de velg beschadigd wordt. (Het wordt aanbevolen de afstellingen door erkende fietsendealers te laten uitvoeren. )
11T - 25T, 11T - 27T, 11T - 28T
Spaak
*2 Naafdop
*2 Naafdop
De groef is op slechts een plaats het breedst.
Afstandsring
Tandwielafstandsringen
Borgring Borgring
12T - 23T, 12T - 25T, 12T - 27T
Nippel
Opmerking:
Als het wiel stroef gaat en moeilijk te draaien wordt, dient u dit met vet te smeren. [. . . ] Draai de konus op de naafas totdat deze vast komt te zitten. Bij het uitlijnen van de kartelingen van de konus en de kartelingen van de konusopsluitmof, gedeelte A van de konusopsluitmof uitlijnen met gedeelte B op de naafas. SI-4G60A-002
Opmerking:
Verwijder eerst de naafas en verwijder vervolgens de bevestigingsbout van het freewheelhuis (binnen in het freewheelhuis) en vervang vervolgens het freewheelhuis.
Opmerking:
Bij het vervangen van het freewheelhuis, de bevestigingsbout van het freewheelhuis tegelijkertijd vervangen. [. . . ]