Uitgebreide gebruiksaanwijzingen staan in de gebruikershandleiding.
[. . . ] De bedieningshendels met proportionele druk verminderen onnodig gebruik van kracht terwijl een nauwkeurige bediening verzekerd is. De brede vensters laten een uitstekend zicht toe in alle richtingen.
Ontwerp met laag geluidsniveau
. De Robex 7A-reeks werd ontworpen met aandacht voor lagere geluidsniveaus. De engineering van Hyundai zorgde ervoor dat de geluidsniveaus binnen en buiten op een minimum blijven. [. . . ] In werking: aan de aandrijving wordt een maximaal pompdebiet geleverd om de snelheid te verhogen. Met een beweging van de bedieningshendel, wordt het pompdebiet automatisch aangepast en kan de snelheid van de aandrijver proportioneel worden gecontroleerd.
NIEUW MODUSREGELSYSTEEM
2 1
Systeem van automatische toerentalverlaging
Wanneer het bedieningsventiel langer dan 4 seconden in neutraal blijft staan, stuurt de CPU de toerentalregelaar aan om het motortoerental tot 1000 t/min te verlagen, waardoor het brandstof-verbruik vermindert en het geluidsniveau in de cabine lager wordt.
Giek-en armvasthoudsysteem
De veiligheidsklep in het hoofdregelventiel voorkomt dat de giek en de arm zakken als deze langere tijd in een neutrale stand blijven staan.
3
Regeneratiesysteem van het armdebiet
Het armdebietregeneratieventiel zorgt ervoor dat de arm vlot ingetrokken kan worden zonder cylindercavitatie.
1 VERMOGENSMODUS
H-modus: Hoog vermogen S-modus: Standaard vermogen
2 WERKMODUS
: Zwaar werk : Algemeen werk : Hamer
Max. Debietonderbrekingssysteem
In de afwerkingsmode verlaagt het max. Debietonderbrekingssysteem het pompdebiet, waardoor een soepele bediening van de machine mogelijk wordt.
Hydraulische demper in het rijpedaal
Verbeterde bediening en het gebruik van absorberend materiaal vermindert schokken bij starten en stoppen van de rijbeweging.
3 GEBRUIKERSMODUS
M-modus: Maximumvermogen U-modus: Voorkeursinstelling van bestuurder voor het vermogen wordt in het geheugen opgeslagen.
R500LC-7A_new_nl
28-08-2007
15:32
Pagina 9
CUMMINS QSM11 Motor
Deze 4-takt, 6 cilinder dieselmotor met turbolader en laadluchtkoeling wordt geconstrueerd voor vermogen, betrouwbaarheid, zuinigheid en lage emissies. Deze motor voldoet aan de emissievoorschriften volgens Tier III.
Legt de norm vast qua proper, efficiënt vermogen
De QSM maakt gebruik van geavanceerde elektronica om aan de zwaarste emissienormen te voldoen zonder aan iets in te boeten. Uitzonderlijk laag brandstofverbruik, duurzaamheid, betrouwbaarheid en de hoogste vermogen-gewichtsratio in haar klasse zijn nog steeds de typische QSM-eigenschappen. Bovendien draait de QSM nu stiller en properder. De QSM-motor is uitgerust me een krachtige elektronische regelmodule (ECM). Met behulp van signalen ontvangen van over de hele motor verspreide sensoren regelt deze module het ontstekingstijdstip en wordt brandstof naar de motor gedoseerd. De methode van brandstofinspuiting reduceert het geluidsniveau, terwijl de reactiviteit van de motor beter en het brandstofverbruik lager is.
Hoger vermogen
Versterkte bak en bakmechanisme
Een afgedicht en instelbaar bakmechanisme zorgt voor minder sluitage van pennen en bussen evenals een stillere werking. Deze uitvoering houdt duurzaamheid en slijtagebestendige eigenschappen van het bakmechanisme in. Extra versterkingsplaten ter plaatse van de snijkanten, tesamen met het gebruik van dikker staal en versterkingsplaten onderaan maken dit tot een uitstekend werktuig.
Een sterke en stabiele onderwagen
Het versterkte, kokervormige frame is volledig gelast met stalen onderdelen die een hoge sterkte en een lage spanning hebben. Dit garandeert veiligheid en weerstand tegen stoten bij het rijden op oneffen terrein en het werken op natte werven. Het gebruik van stalen panelen met een hoge treksterkte en uiterst duurzame boven- en onderrollers en rupskettingbeschermers verhoogt de levensduur van de onderwagen. De lange onderwagen bevat componenten voor een robuuste machine. De middenwagen van het X-benige type werd integraal gelast, voor een maximale sterkte en duurzaamheid.
Krachtige en nauwkeurige zwenkbediening
Verbeterde schokdempende eigenschappen maken het stoppen van de zwenkbeweging tot een nauwkeurige en soepele actie.
Kettinggeleiding en spanners
Een duurzame kettinggeleiding houdt de kettingschakels op de plaats. Het afstellen van de ketting gebeurt gemakkelijk met standaard smeervetcilinder als kettingspanners en schokdempende veren. (Volledige kettinggeleiding: in optie) HYUNDAI GRONDVERZETMACHINES 08 /
09
R500LC-7A_new_nl
28-08-2007
15:32
Pagina 10
Robex 500LC-7A
Volledig openslaande deuren en een sluitsysteem met één enkele sleutel bieden gemakkelijk toegang voor onderhoud.
Betrouwbaarheid en onderhoud
Zijkap die links en rechts openzwaait
De gemakkelijke toegang tot vitale onderdelen verleent een onbeperkt overzicht en maakt een gemakkelijk onderhoud en een gemakkelijke reparatie mogelijk.
Gemakkelijk bereikbare motoronderdelen
Het koel- en voorverwarmingssysteem zijn voorzien om optimaal en onmiddellijk te werken, waarbij een lagere levensduur voor de motoronderdelen en hydraulische componenten verzekerd is. De onderwagen bestaat onder andere uit gesmeerde rollers, leiwielen, kettingspanners met schokdempende veer, kettingwielen en ketting met rupsplaat met dubbele of drievoudige ribben. Omschrijving Middenframe Rupsbandframe Aantal grondplaten per kant Aantal draagrollen per kant Aantal kettingrollen per kant Aantal kettinggeleiders per kant R500LC-7A X-beenuitvoering Pentagone kokeruitvoering 53 3 9 2
Bedrijfsgewicht (bij benadering)
Bedrijfsgewicht inclusief giek van 7060 mm, arm van 3380 mm; 2, 15 m3 bak SAE-profiel smeermiddelen, koelmiddel en volle brandstoftank, hydrauliektank en de standaarduitrusting.
Hydraulische cilinders Aantal cilinders Giek: 2-170 x 115 x 1570 mm (6. 7" x 4. 5" x 61. 8") boring x stang x Arm: 1-190 x 130 x 1820 mm (7. 5" x 5. 1" x 71. 7") slag Bak: 1-170 x 115 x 1370 mm (6. 7" x 4. 5" x 53. 9")
Gewicht van de hoofdcomponenten
Bovenwagen Contragewicht Giek (met armcilinder) 9940 kg (21, 910 lb) 10200 kg (22, 490 lb) 4180 kg (9, 220 lb)
Aandrijvingen en remmen
Aandrijfmethode Aandrijfmotor Overbrenging Max. rijsnelheid (hoog) / (laag) Berijdbare helling Parkeerrem Volledig hydrostatisch Axiale plunjermotor, in-shoedesign Planeetwieloverbrenging 385 kN (82, 000 lbf) 5, 0 km/u (3, 3 mph) / 3, 2 km/u (2, 0 mph) 35°(70 %) Natte lamellenrem
Bedrijfsgewicht
Rupsplaat Type Rupsplaat (drie ribben) Rupsplaat (twee ribben)
Standaarduitrusting
Bedrijfsgewicht kg(lb) 48800 (107, 580) 49340 (108, 770) 49590 (109, 330) 49850 (109, 900) 48800 (107, 580) 49340 (108, 770)
Gronddruk MPa (psi) 0, 083 (11. 94) 0, 072 (10. 38) 0, 068 (9. 81) 0, 064 (9. 24) 0, 083 (11. 94) 0, 072 (10. 38)
Bedieningselementen
Door voordruk aangestuurde joysticks en pedalen met afneembare hendel zorgen voor een makkelijke en moeiteloze bediening. Bedieningselement Rijden en sturen Motortoerentalregeling Buitenverlichting Twee joysticks met één veiligheidshendel (links): zwenken en arm, (rechts): giek + bak (ISO-patroon) Twee hendels met pedalen Elektrisch, draaiknoptype Twee lampen gemonteerd op de giek, een onder het batterijcompartiment
Breedte mm(in) 600 (24) 700 (28) 750 (30) 800 (32) 600 (24) 700 (28)
R500LC-7A_new_nl
28-08-2007
15:32
Pagina 13
Hulpstukken
Bakken
SAE-profiel m3(yd3)
1, 38 (1. 80)
1, 65 (2. 16) 1, 84 (2. 41) 2, 15 (2. 81)
2, 56 (3. 35)
2, 79 (3. 65) 3, 03 (3. 96) 3, 20 (4. 19) 3, 60 (4. 71)
2, 20 (2. 88) 1, 80 (2. 35) 2, 20 (2. 88)
2, 43 (3. 18) 3, 20 (4. 19)
Bakinhoud m3 (yd3) SAE-profiel CECE-profiel 1, 38 (1. 80) 1, 65 (2. 16) 1, 84 (2. 41) 2, 15 (2. 81) 2, 56 (3. 35) 2, 79 (3. 65) 3, 03 (3. 96) 3, 20 (4. 19) 3, 60 (4. 71) 2, 20 (2. 88) 1, 80 (2. 35) 2, 20 (2. 88) 2, 43 (3. 18) 3, 20 (4. 19) 1, 20 (1. 57) 1, 44 (1. 88) 1, 60 (2. 09) 1, 85 (2. 40) 2, 20 (2. 90) 2, 40 (3. 14) 2, 60 (3. 40) 2, 78 (3. 64) 3, 15 (4. 12) 1, 80 (2. 35) 1, 50 (1. 96) 1, 80 (2. 35) 2, 10 (2. 75) 2, 80 (3. 66)
Breedte mm (in) Zonder zijmessen 1100 (43. 3) 1350 (53. 1) 1420 (55. 9) 1 610 (63. 4) 1870 (73. 6) 2020 (79. 5) 2170 (85. 4) 2030 (79. 9) 2250 (88. 6) 1810 (71. 3) 1560 (61. 4) 1810 (71. 3) 1860 (73. 2) 2080 (81. 9) Met zijmessen 1250 (49. 2) 1500 (59. 1) 1570 (61. 8) 1760 (69. 3) 2020 (79. 5) 2170 (85. 4) 2320 (91. 3) 2180 (85. 8) 2400 (94. 5) Gewicht kg(lb) 1360 (3, 000) 1550 (3, 420) 1590 (3, 510) 1740 (3, 840) 1970 (4, 340) 2100 (4, 630) 2140 (4, 720) 2320 (5, 110) 2460 (5, 420) 2140 (4, 720) 2090 (4, 610) 2190 (4, 830) 2330 (5, 140) 2790 (6, 150)
Aanbeveling in mm(ft. in) Giek Arm 2400 (7 ' 10 " ) 2900 (9 ' 6" ) 7060 (23' 2") 3380 (11 ' 1" ) 4000 (13 ' 1" ) 4500 (14 ' 9" ) 6550 (21' 6") 9000 (29' 6") 2400 (7 ' 10 " ) 5850 (19 ' 2" )
: Standaardbak : Heavy-duty : Rotsbak heavy-duty
: Geldt voor materialen met dichtheid van 2000 kg/m3 of minder : Geldt voor materialen met dichtheid van 1600 kg/m3 of minder : Geldt voor materialen met dichtheid van 1100 kg/m3 of minder
Armen
Giek en armen zijn volledig gelast, met lage spanning, kokervormig ontwerp. [. . . ] Hefvermogen gebaseerd op SAE J1097, ISO 10567. Hefvermogen van de Robex-reeks niet groter dan 75% van de kiplast met de machine op stevige, vlakke ondergrond of 87% van vol hydraulisch vermogen.
3. Het lastpunt is een haak (standaarduitrusting) op de achterzijde van de graafbak. (*) geeft aan dat de last wordt beperkt door het hydraulische vermogen.
HYUNDAI GRONDVERZETMACHINES 16 /
17
R500LC-7A_new_nl
28-08-2007
15:32
Pagina 18
Opmerkingen
R500LC-7A_new_nl
28-08-2007
15:32
Pagina 19
HYUNDAI GRONDVERZETMACHINES 18 /
19
R500LC-7A_new_nl
28-08-2007
15:32
Pagina 20
Standaarduitrusting
Cabine volgens ISO-norm Weersbestendige stalen cabine met zichtbaarheid rondom Vensters voorzien van veiligheidsglas Opklapbare ruitenwisser op de voorruit Voorruit die naar binnen schuift en plooit. [. . . ]